بیماری ها, سگ, گربه

پوسیدگی دندان در سگ و گربه

پوسیدگی دندان در سگ و گربه

 

احتمالا همه ی ما تا الان فکر میکردیم که سگ ها و گربه ها پوسیدگی و کرم خوردگی دندان ندارند اما طبق تحقیقات و مقالات دندان پزشکی در حیوانات (سال 1998) مشخص شد که در حقیقت حیوانات هم پوسیدگی دندان دارند…

پوسیدگی دندان چیست؟
پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین انسان هاست.
پوسیدگی دندان یا بیماری کلسیفیته که در اون بافت های دندان به واسطه فعل و انفعالات میکرواورگانیسم ها بر روی کربوهیدرات ها با دکلسیفیکاسیون مشخص میشه و باعث فروپاشی بخش های غیرآلی و بخش ارگانیک میشه.

بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی از این موضوع که پت شون هم ممکنه پوسیدگی دندان بگیرن بی اطلاع هستن. هرچند احتمال این موضوع نسبت به انسان خیلی پایین تره ولی باید حواس جمع باشیم و از این اتفاق جلوگیری کنیم.

چند فاکتور باید وجود داشته باشه تا پوسیدگی ایجاد بشه:
• ساختار طبیعی دندان با سطحی حساس
• میکروفلور های پیچیده
• غذایی که از طریق دهان خورده میشه

دلایلی که باعث بروز پوسیدگی کمتر میشه:
• شکل دندان مخروطی با مساحت کمتر و کمتر گیرکردن مواد غذایی
• جیره ی غذایی شامل کمی تخمیر کربوهیدرات
• پی اچ بزاق دهان بالاتر
• سطح آمیلاز بزاق دهانی کمتر

همانطور که باکتری ها روی سطح دندان فعالیت میکنن، اسید ازاد میشه و این اسید پخش میشه، مینای دندان توسط باکتری های دهان هضم میشه و ترکیب این ها باهم باعث فروریختن مینای اسیب دیده میشه.
یک تبادل مداوم مواد معدنی بین مینای دندان و بزاق دهان وجود داره، اگر این تبادل متعادل باشه هیچ ضایعه ای ایجاد نمیشه اما اگر این تبادل متعادل نباشه در صورت از دست دادن خالص مواد معدنی مینای دندان، پوسیدگی تشکیل میشه.
سرعت پیشرفت پوسیدگی ها بستگی به دو عامل 1-خارجی (شامل پوسیدگی زایی میکروفلورا، میزان در دسترس بودن بستر های اسید زا، قابلیت معدنی سازی مجدد، …) 2-ذاتی (شامل درجه بافت) داره.
پوسیدگی ها رو میشه بر اساس محل، به عنوان گودال طبقه بندی کرد:
پوسیدگی شکاف
پوسیدگی سطح صاف
پوسیدگی سطح ریشه
تجربه نشون داده پوسیدگی شکاف و گودال در بین سگ ها بسیار رایجه.
در حیوانات نابالغ و جوان دارای پوسیدگی شکاف و گودال استفاده از یک گودال و شکاف درزگیز یک درمان پیشگیرانه و موثرست.
در صورتی که پوسیدگی دندان حیوان از نوع سطح ریشه باشه، ضایعه بسیار بزرگ میشه و به راحتی قابل مشاهده ست. در این مرحله مینای دندان پوسیده و عاج و تمام مواد اضافی جدا میشه، درمان ریشه انجام میشه و سپس حفره اماده ی پر شدن با نوعی ترمیم کننده دندان میشه.

زمانیکه دندان های حیوان معاینه و تست میشه باید توجه خاصی به پوسیدگی ها و حفره ها بشه، اگر پوسیدگی در مراحل اولیه و تازه شروع شده باشه، میتونیم جلوی گسترشش رو بگیریم. پوسیدگی های پیشرفته بوی بد و قوام پنیری مانند دارند و معمولا این پوسیدگی ها پر میشن.
اگر پوسیدگی خیلی پیشرفت کنه و چیز خاصی از دندان باقی نمونده باشه، کار از کار گذشته و برای ترمیم دیر شده، تنها گزینه ی باقی مونده کشیدن باقی دندان و تخلیه ی اون محل میشه.

منبع:
WWW.toothvet.ca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *