گربه

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه چه زمانی است؟

برنامه زمانی واکسیناسیون گربه بر اساس سن گربه و واکسن‌هایی که باید دریافت کند تنظیم شده است. آشنایی با این برنامه زمانی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عدم توجه به این زمان‌بندی می‌تواند تأثیر واکسن‌ها را از بین ببرد. واکسن‌ها باید در زمان مشخص تزریق شوند تا بتوانند ایمنی لازم را در بدن این حیوان کوچک و دوست‌داشتنی ایجاد کنند. در مقاله امروز به  اینکه برنامه زمانی واکسیناسیون گربه چه زمانی است، خواهیم پرداخت تا شما در موعد مقرر واکسن‌های این حیوان دوست‌داشتنی را بزنید.

آشنایی با برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

چرا زدن واکسن گربه ضروری است؟

انجام واکسیناسیون گربه یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که شما باید پس از به سرپرستی گرفتن گربه خود حتماً آن را انجام دهید. واکسیناسیون گربه به چند شکل مختلف از سلامت این حیوان محافظت می‌کند:

• واکسن گربه نقش پیشگیری‌کننده در بدن این حیوانات دارد و از ابتلا گربه به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • در صورت ابتلا گربه به بسیاری از بیماری‌ها، واکسیناسیون کمک می‌کند تا سیستم دفاعی بدن توانایی مقابله با بیماری را داشته باشد.
  • واکسیناسیون گربه کمک می‌کند در صورت ابتلای گربه به برخی از بیماری‌ها علائم بیماری بسیار خفیف و قابل‌کنترل باشند.

ضرورت واکسیناسیون گربه

واکسن‌های مهم در برنامه زمانی واکسیناسیون گربه

پیش از پرداختن به برنامه زمانی واکسیناسیون گربه باید بدانید که گربه شما به چه واکسن‌هایی نیاز دارد. واکسن‌های گربه به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند:

واکسن‌های ضروری گربه

این دسته از واکسن‌ها مواردی هستند که گربه شما باید آنها را دریافت کند. این واکسن‌ها نقش مهمی در عدم ابتلا گربه به بیماری‌های شایعی دارند که سلامت حیوان را تهدید می‌کنند. این واکسن‌ها به شرح زیر هستند:

واکسن سه گانه گربه یا FVRCP
واکسن سه‌گانه گربه از سه واکسن «پنلوکوپنی»، «هرپس ویروس» و واکسن «کلسی ویروس» تشکیل شده است. این سه واکسن که در واقع نام سه بیماری رایج در گربه‌ها هستند باید حتماً طبق برنامه زمانی واکسیناسیون گربه تزریق شوند تا از سلامت حیوان در برابر این بیماری‌ها محافظت کنند. این سه بیماری به شکل‌های مختلفی که در ادامه می‌آید به بدن گربه آسیب می‌رسانند:

• بیماری پارا ویروس یا پنلوکوپنی گربه‌سانان: این بیماری عفونی بیشتر در بچه‌گربه‌ها دیده می‌شود و مرگ‌ومیر بالایی را به همراه دارد. گربه‌ها در ابتدا با علائمی همچون کاهش انرژی و کم‌اشتهایی مواجه می‌شوند که در صورت عدم درمان اسهال و استفراغ نیز به علائم اضافه می‌شوند.
  • هرپس گربه‌سانان: هرپس یک نوع بیماری تنفسی است که عفونت شدید ریه‌ها را در بر دارد. علائم این بیماری ترشح بینی، عطسه و زخم‌های قرنیه است. این بیماری می‌تواند بر روی دستگاه عصبی گربه نیز تأثیر بگذارد.
  • بیماری کلسی ویروس: کلسی ویروس نیز یک بیماری تنفسی است. بر اثر این بیماری دستگاه تنفسی دچار عفونت می‌شود و عطسه و زخم‌های دهانی از دیگر علائم آن هستند. التهاب دندان و لثه نیز در بسیاری گربه‌ها دیده می‌شود.

واکسن هاری
واکسن هاری از دیگر واکسن‌های ضروری در برنامه زمانی واکسیناسیون گربه است. تزریق واکسن هاری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این بیماری نه‌تنها مرگ حیوان را در بر دارد؛ بلکه قابل‌انتقال به انسان است و می‌تواند جان انسان را نیز به خطر بیندازد. اگر گربه توسط یک پستاندار آلوده به هاری گاز گرفته شود به این بیماری مبتلا شده و می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند.

واکسن هاری گربه از واکسن های ضروری